producenter

Maison le Gros är ett företag som bygger på de människor vi arbetar med, deras kunnande och yrkesstolthet. Ofta kommer man till en producent och när man åker därifrån har man lärt känna en hel familj och ofta flera generationer. Att vara skaldjursproducent är mer en livsstil än ett arbete, det är ofta familjeföretag. De hjälper och stöttar varandra och alla har samma omsorg om och stolthet över sitt företag.

För oss på Maison Le Gros är det viktigt att veta vilka vi arbetar med och på vilket sätt de tar fram de produkter vi sedan levererar till er, våra kunder i Sverige.

David Hervé

David Hervé är ostronodlare i tredje generationen. Hans farfar köpte sin första odling redan 1936 där han odlade ”plates dans les claires,” platta ostron i bassäng som han sålde i hallarna i Paris.  Davids far tog stafettpinnen under åren 1954-95. Ostronet la plate byttes på femtiotalet ut till la pousse.

 

David tog över 1995 och har på dessa dryga 20 år byggt ett modernt och brett varumärke som erbjuder ett tiotal sorters ostron från olika platser. Han säljer idag mer än 500 ton ostron om året varav hälften kommer från egen odling. Hans hustru Sylvie arbetar också i företaget som finns representerat på fem marknader i Paris och har en egen avsmaknings- och försäljningslokal i 14:e arrondisssemanget.

 

David Hervé levererar till stora kockar, som Guy Savoy och Pierre Gagnaire, för att nämna några. David har förblivit en ostronbonde, en modern sådan, han har just importerat ny teknik och ser alltid framåt. För att hedra sin far har han tagit fram l’Idéale, ett mycket speciellt ostron, som får mogna i 8 månader i bassäng, med max två ostron per kvadratmeter.

Visa alla David Hervés ostron

Julien Lafosse

Julien Lafosse har havet i blodet. Hans far Jean började som ung fiskare med ostronodling och utvecklade det företag Julien nu tagit över. Familjen har under åren belönats med flera guldmedaljer på concours agricole*.

Julien Lafosse har utvecklats till en engagerad ostronodlare som verkligen lyssnar på sina kunder. Det är en passionerad producent, som alltid levererar det bästa i enkla traditionella emballage. Företagets perfektionism kan också kopplas till Juliens japanska fru Mitsu, som aldrig tummar på kvaliteten. Det skämtas om att odlarna darrar när hon stiger in på marknaden. Familjens ostronsorter är framförallt La pleine mer (eller ”Blainville alternativt Fine Lafosse som den också kallas)  och La demoiselle.

*concours agricole är en slags tävling/utställning för matproducenter/ bönder i Frankrike, att få en medalj är en viktig kvalitetsmärkning. 

Monsieur Jean-Paul

Jean Paul Guernier är en kändis i Paris. I snart 30 år har han levererat ostron till de parisiska restaurangerna. Efter fyra timmars körning i sin lastbil levererar han till stjärnrestauranger, brasserier, ostronbarer och bistroer. Kundrelationerna underhåller man bäst med ett glas med kökschefen i köket efter stängning, menar Guernier.

Hans mest kända ostron är M Jean Paul Utah Beach, ett ostron från en strand som fick namnet av de allierade styrkorna som steg iland i Normandie 1944. Det är alltså inte ett importerat ostron, utan ett som odlas längs den kust där amerikanerna steg iland. Det var på 1970-talet som några musselodlare upptäckte att vattnen här omkring var särskilt gynnsamma för ostronodling, En av upptäckarna var Georges Quintin som lämnade en ingenjörskarriär för att slå sig på ostronodling. Senare kom han att bli Guerniers svärfar. Ostronet M Jean Paul speciale Utah Beach är fortfarande ett unikt ostron.

Lapie

Lapie är en gammal fiskarfamilj från Granville. I slutet av 1960-talet var farfar Lapie en av de första som planterade ut musslor i Donvillebukten. Här, några kilometer från Mont St Michel, spenderade Olivier Le Febrve alla sina barndoms- och ungdomssomrar. De här platserna är själva hjärtat av områden med starkast tidvatten.

Philippe, hans barn Tiphaine och Nicolas, den anställde Fred och några timanställda sköter företaget. Det är en hantverksmässig produktion, 4 km odlingssträcka med en rad pålar var 80:e cm. För att musslorna ska kunna utvecklas optimalt används bara 70 procent av produktionsytan. De flesta bryr sig inte om detta och överexploaterar odlingarna, men inte Lapie familjen.

Högsäsong är maj till december. På vintern går musslorna i dvala och magrar. Då sköter man om maskinerna och den s k musselbanken. Under högsäsong är dagarna långa, musslorna ska plockas när tidvattnet tillåter. Musslorna ska tvättas, musselbankerna ska underhållas, produktion av småmusslor inför nästa säsong förberedas och så ska de pålar som rensats under musselskörden fyllas på igen.

Alexandre Navarre

Alexandre Navarre startade sin karriär hos en av Normandies stora skaldjursproducenter . Samtidigt som han utbildade sig till marinbiolog gjorde han sin praktik där och sen blev han kvar.

Efter att ha varit anställd i tio år grundade denne sonson till en ostronodlare sin egen hummerfirma 2015. Han arbetar med MSC-märkta småskaliga fiskare i regionen Jersey-Cherbourg. Alexandre har sina egna bassänger och i företaget arbetar också hans fru och en anställd. Varje vecka tar han båten flera gånger för att hämta fiskefångsterna. Han kan varje båt, känner varje fiskare och vet vilka som arbetar bäst.

Nyligen har han också tagit över en ostronodling som en vän till hans farfar lovade honom som barn. Alexandre Navarre är inte rädd för att hugga i, nu startar han upp en stor ostronförsäljning och bryr sig inte om att arbetsdagarna blir 17 timmar långa. Han exporterar också fler och fler humrar till Asien där kända franska kockar importerar imponerande mängder skaldjur till sina njutningslystna kunder.